Księga znaku a spójność wizerunkowa przedsiębiorstwa
Biznes Helena Sosińska - 14-05-2020

Księga znaku a spójność wizerunkowa przedsiębiorstwa

Księga znaku jest dokumentem, który systematyzuje zasady korzystania z elementów graficznej tożsamości marki, najczęściej reprezentowanych przez logo. Jest tworzona w celu ułatwienia pracy wszystkim podmiotom, którzy będą projektowali elementy związane z identyfikacją wizualną przedsiębiorstwa, w tym materiały reklamowe, szablony dokumentów, stroje pracowników i wiele innych. Księga znaku jest obowiązkowa, jeśli firmie zależy na utrzymaniu spójności wizerunkowej.

Czym jest księga znaku i jakie informacje powinna zawierać?

Księga znaku to dokument, w którym zebrane są wszystkie zasady oraz standardy korzystania z elementów graficznej tożsamości firmy. Powinien on odpowiadać na wszystkie potencjalne pytania dotyczące kolorystyki wykorzystywanej przez firmę, stylu czcionek, rozmiarów i rozmieszczenia poszczególnych elementów graficznych, dopuszczalnych wariacji logo oraz wiele innych. Jej posiadanie znacząco ułatwia pracę z firmowym logo oraz pozwala w profesjonalny sposób zadbać o spójność wizerunkową przedsiębiorstwa.

Księga znaku może występować w wersji podstawowej i rozszerzonej. Jej zawartość różni się w zależności od potrzeb firmy oraz specyfiki branży, istnieją jednak pewne elementy, które powinien zawierać każdy dokument tego typu. Należy do nich m. in. opis znaku, czyli logo. Najczęściej przybiera on postać krótkiego wstępu, w którym wyjaśnione zostają charakterystyczne elementy logotypu oraz ich znaczenie. Budowa znaku z kolei ukazuje proporcje między poszczególnymi częściami znaku. Innym elementem, który zawierać powinna każda księga znaku jest pole ochronne, którego znajomość pozwala na odpowiednie wyeksponowanie logo oraz zapewnienie mu czytelności.

W części dotyczącej kolorystyki wymieniane są natomiast wszystkie kolory, z których składa się logo. Barwy, oprócz przedstawienia w wersji graficznej, muszą zostać także opisane w formacie CMYK, Panatone lub RGB. Bardzo ważnym elementem księgi znaku jest także określenie typografii czcionek oraz ich rozmiarów, co pozwala na zachowanie spójności oraz czytelności firmowych treści. Niedopuszczalne modyfikacje z kolei informują użytkownika o nieprawidłowych reprodukcjach znaku firmowego wraz z przykładami.

Księga znaku a spójność wizerunkowa przedsiębiorstwa

Czy każda firma potrzebuje księgi znaku?

Rozszerzona księga znaku jest niezbędna w dużych przedsiębiorstwach, które wykonują wiele projektów związanych z promocją korzystając w tym celu z usług zewnętrznych firm. Posiadanie jej podstawowego odpowiednika jest natomiast przydatne, aczkolwiek nieobowiązkowe dla małych, jednoosobowych działalności gospodarczych oraz firm, które w toku swojej pracy nie podejmują działań reklamowych czy marketingowych.

Księga znaku zawiera wiele istotnych elementów, które składają się na całościową identyfikację wizualną firmy. Jej posiadanie pozwala uchronić się przed nieprawidłowym korzystaniem z logo oraz przekazać kompletną wiedzę na ten temat grafikom i innym podmiotom odpowiedzialnym za przygotowanie materiałów firmowych. Księga znaku ponadto skutecznie chroni firmę przed wpadkami wizerunkowymi oraz zmniejsza ryzyko chaosu komunikacyjnego przekazu. Z tego powodu jej posiadanie jest polecane każdej firmie, która pragnie w najlepszy możliwy sposób zatroszczyć się o swój wizerunek.