Każda firma chce jak najlepiej zaprezentować swoje produkty i usługi odbiorcom, którzy są potencjalnymi klientami. Większość rozpoczyna od tych najbardziej popularnych, łącząc je ze sobą w różnych konfiguracjach. Zdarza się, że przedsiębiorstwo wzoruje się na konkurencji lub przeciwnie – chce pójść w przeciwnym kierunku. Tymczasem najrozsądniej jest samodzielnie przetestować wszelkie możliwości, aby móc rzetelnie określić, które przynoszą najlepszy rezultat.
Jakie narzędzia marketingowe pozostają do dyspozycji?
Sposobów na zaangażowanie odbiorców jest obecnie bardzo dużo, jedne są bardziej popularne, inne natomiast nieco mniej. Jeżeli wszelkie działania prowadzi się samodzielnie, należy dokładnie przeanalizować możliwości i predyspozycje. Osoby mające naturalną łatwość w tworzeniu treści pisanych mogą założyć bloga, umiejętność tworzenia ciekawych filmików można pokazać na YouTube. Dopracowanie jednej ścieżki komunikacji jest już uzasadnieniem do zastosowanie kolejnej, która znacząco poprawi uzyskane do tej pory wyniki. Istnieją oczywiście narzędzia marketingowe stosowane przez większość przedsiębiorców, a jednym z przykładów jest powstanie strony internetowej. Największą korzyścią jest pełna kontrola nad dodawanymi treściami, kwestiami technicznymi. Samodzielnie decyduje się o usuwaniu lub dodawaniu materiałów, a Google Analytics sprawdzi, czy podjęte działania przynoszą efekty. Narzędzia marketingowe w postaci tradycyjnych ulotek stosują głównie przedsiębiorstwa nastawione na prowadzenie działalności lokalnej. Stosunkowo niski koszt wydruku i dystrybucji wspomnianych ulotek sprawia, że często wybiera się ten kanał komunikacji marketingowej. Znacznie łatwiej dotrzeć wówczas do konkretnej grupy docelowej, która może zmienić się w grono lojalnych klientów. Wśród narzędzi marketingowych nie można oczywiście zapominać o reklamach prasowych, które wymagają mniejszych nakładów od reklam emitowanych w telewizji. Tutaj stawia się nierzadko również na prasę lokalną, można bowiem osiągnąć lepsze efekty, dotyczy to zwłaszcza niewielkich firm.
Skuteczność poszczególnych narzędzi marketingowych
Właściwie wszystkie narzędzia marketingowe odpowiednio skonfigurowane przynoszą rezultaty, a wśród nich znajduje się doskonale znany e-mail marketing. Tworzenie baz kontaktowych odbywa się w bardzo ostrożny sposób, by było to zgodne z obowiązującymi przepisami o RODO. Pozostałe kwestie są już całkowicie dowolne. Na samym początku powinno się ustalić treści oraz godzinę wysyłania wiadomości, by zmobilizować do reakcji jak największą liczbę osób. Firmy wdrażają również narzędzia marketingowe w postaci eventów, w czasach pandemii wiele z nich było po prostu przenoszonych do Internetu. Jednak obostrzenia zaczęto łagodzić, dlatego pojawiła się możliwość organizacji spotkań w tak zwanym realu – taka forma jest idealna głównie w przypadku prezentacji konkretnych fizycznych produktów. Sama możliwość bezpośredniego kontaktu z potencjalnym klientem jest już ogromną korzyścią dla firmy.